donderdag 18 april 2013

Op de school

Door: Eline Roodnat.

de tweede dag in de wijk. Vandaag gaan we een bezoek brengen aan de basisschool. Dit heeft echter nog wat voeten in de aarde.
Met mailen, bellen en nog eens bellen komen we niet ver. Dan maar langs gaan.
De eerste school waar we langskomen is oud en bouwvallig. Het blijkt alleen de onderbouw van de school te zijn. Er is hier echter niemand te vinden die tijd heeft.
We worden naar het andere gebouw van de school gestuurd, een kilometer verder. Na een tocht, langs kleine mode winkeltjes oude huizen  en leegstaande panden komen we bij een goed onderhouden school uit. Met oog op de andere school wat als een bouwvallig krot oogde, kon dit onmogelijk de school zijn waar we heen werden gestuurd. Het blijkt dan ook een islamitische school te zijn. We besluiten dan ook niet naar binnen te gaan. De volgende school die we treffen staat in een besprekingswaardige omgeving. Waar aan de ene kant kinderen buiten aan het spelen zijn, staat aan de andere kant een bord: pas op asbest  Ook de muur van graffiti, de vervallen huisjes en kraakpanden doen geen goed aan de omgeving. Langzamerhand vragen we ons af of dit nu wel zo n goed idee is. Wanneer we komen aanlopen staan er twee mannen buiten, ook zei verwijzen ons weer door naar een ander gebouw. Voor de duidelijk heid, we zijn nu twee scholen binnen geweest, die beide nog een hoofdgebouw hebben. We besluiten om naar de Jan Lighterhartschool te gaan. De hoofddeur zit op slot, maar we worden na aangebeld te hebben snel binnen gelaten. De directrice. De persoon die we moeten spreken. Ze heeft het druk maar staat open voor onze vragen. Ook vindt ze het goed dat we een les willen geven. Dat komt eigenlijk wel goed uit ook. De leerkracht van groep twee is ziek thuis gebleven. We kunnen zonder probleem een halfuurtje van de derde jaars stagiair overnemen. Er mag echter niet gefilmd of gefotografeerd worden ivm privacy. De kinderen vinden het raar dat er ineens twee vreemden in de klas zijn. Maar al gauw vinden ze het leuk. Ik begin met voorlezen en de kinderen vinden het verhaal over elmer  ( de olifant) maar wat interessant  Wanneer het boek uit is, vertelt Geert dat we met z`n alle gaan rijmen. De kinderen zijn ontzettend enthousiast. We rijmen korte woordjes. Dan is al snel het halfuur weer om. Vrolijk worden we nagezwaaid door de kinderen. Nu we zo lekker bezig zijn, gaan we naar de speeltuin die nieuw is aangelegd. Hier spreken we een aantal ouders en kinderen, over de buurt en de school. De bewoners zijn hartstikke positief, de kinderen gaan graag naar school, onze mening over de wijk is in tweesprong. Aan de ene kant de vervallen huizen, aan de andere kant de openheid, de spontaniteit en de positieve mening van de inwoners.

De wijk waarin de school staat, bordje met waarschuwing voor  asbest 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten